Hellas Liberty |
Η Ιστορία των Λίμπερτυ |
Βίντεο συνέντευξη |
Όλες οι Σελίδες |
Σελίδα 1 από 3
Περνώντας μια βόλτα από την ακτή Βασιλειάδη κοντά στις παλιές
αποθήκες, μόλις το αντίκρισα ένιωσα ότι μια ολόκληρη εποχή πέρασε από
μπροστά μου. Μια εποχή που εγώ δεν έζησα. Κατακλύζεσαι με ένα δέος
βλέποντας το να βαστιέται στη προβλήτα. Η ιστορία του, όλες αυτές οι
ψυχές που κουβάλησε με ασφάλεια αλλά και αυτές που χάθηκαν σε άλλα
τέτοια πλοία κατά τη διάρκεια του Β' Π.Π, δεν είχαν παρά ένα σάστισμα να
μου προκαλέσουν. Άραγε πόσες θάλασσες και πόσα λιμάνια σε ειρηνική και
εμπόλεμη κατάσταση να έχει δει το συγκεκριμένο;ΤΟ ΠΛΟΙΟ
Με τον διεθνή όρο Λίμπερτυ (liberty), ελευθερία, χαρακτηρίστηκε ο ειδικός τύπος φορτηγού πλοίου εκτοπίσματος περίπου 10.500 τον.d.w. που ναυπηγήθηκε στην Αμερική (ΗΠΑ) σε πολύ μεγάλο αριθμό κατά την διάρκεια του Β΄ Π.Π. και που παρέμεινε σε ενεργό υπηρεσία πολλά χρόνια μετά από αυτόν, κυρίως για μεταφορές ομοειδών φορτίων.
Δύο ήταν οι καθοριστικές ημερομηνίες στην ιστορία της Ελληνικής Εμπορικής Ναυτιλίας:
α) η 16η Ιουλίου 1774, όπου υπογράφθηκε η συνθήκη του ΚΙΟΥΤΣΟΥΚ ΚΑΪΝΑΡΤΖΗ που αποτέλεσε τη γέννησή της και
β) η 7η Ιανουαρίου 1947, όταν υπογράφθηκε η παραχώρηση του πρώτου από τα 100 LIBERTY στην Ελλάδα, που αποτέλεσε την αναγέννησή της.
Συνολικά ναυπηγήθηκαν 2.270 πλοία του τύπου αυτού (2.710 στις ΗΠΑ και 60 στην Μ.Βρετανία), ως αντιπερισπασμός των συμμάχων στη δράση των γερμανικών υποβρυχίων στον Ατλαντικό Ωκεανό. Την ίδια στιγμή η Ελληνική Εμπορική Ναυτιλία έχανε το 75% του συνόλου του στόλου της (429 πλοία και 551 πετρελαιοκίνητα ιστιοφόρα) καθώς και ανθρώπινο δυναμικό περίπου 3.000 ανδρών. Απώλειες τεράστιες αν αναλογιστεί κανείς ότι η θαλασσοκράτειρα Μ. Βρετανία έχασε μόλις το 28% του στόλου της σε όλη τη διάρκεια του πολέμου.
Ως αναγνώριση της καταστροφικής αυτής απώλειας αλλά και της τεράστιας προσφοράς, η κυβέρνηση των ΗΠΑ έδωσε σε Έλληνες εφοπλιστές που έχασαν πλοία στις επιχειρήσεις του Ατλαντικού 100 LIBERTY με ευνοϊκούς όρους. Τα πλοία αυτά αποτέλεσαν την μαγιά για την δημιουργία, στα αμέσως επόμενα χρόνια του πρώτου σε δύναμη εμπορικού στόλου στον κόσμο, της Ελληνικής Εμπορικής Ναυτιλίας.
Πρώτο πλοίο τύπου LIBERTY που παραδόθηκε σε Έλληνα εφοπλιστή, ήταν το ΕΛΛΑΣ στον Μανώλη Κουλουκουντή από την Κάσο, ενώ οι Έλληνες εφοπλιστές στο σύνολό τους διαχειρίστηκαν περίπου 800 πλοία αυτού του τύπου εισρέοντας τεράστια ποσά συναλάγματος με ανεκτίμητη προσφορά στην ανοικοδόμηση της χώρας. Τελευταίο πλοίο LIBERTY που διαχειρίστηκε Έλληνας εφοπλιστής, ήταν το ΓΕΩΡΓΙΟΣ Φ. ΑΝΔΡΕΑΔΗΣ, του ομώνυμου ομίλου της οικογένειας Ανδρεάδη. Παροπλίστηκε το 1985 στην Ελευσίνα.
Η πρώτη απόπειρα αγοράς LIBERTY με σκοπό να μετατραπεί σε μουσείο έγινε από τον Πλοίαρχο Ε.Ν. Α.Ι.Τζαμτζή, όταν το 1980 η κυβέρνηση των ΗΠΑ ανακοίνωσε την πρόθεσή της να μετατρέψει το Liberty JEREMIAH O BRIEN σε πλοίο μουσείο. Με γράμμα του στο Ναυτικό περιοδικό ΑΡΓΩ κοινοποίησε την πρότασή του για αγορά ενός LIBERTY προκειμένου να μετατραπεί σε μουσείο στην Ελλάδα. Στην πρόταση αυτή, μετά την τεράστια απήχηση που είχε στον ναυτικό κόσμο, ανταποκρίθηκε το Ναυτικό Επιμελητήριο της Ελλάδος. Αμέσως συστάθηκε επιτροπή προκειμένου να εξασφαλίσει οικονομικούς πόρους για την αγορά αλλά και την μετασκευή πλοίου αυτού του τύπου. Εκείνη την εποχή υπήρχαν δύο LIBERTY παροπλισμένα στην Ελευσίνα. Έγιναν συνεχείς νύξεις αγοράς από την επιτροπή αλλά ο πλοιοκτήτης αρνήθηκε και τελικά διαλύθηκαν για παλιοσίδερα στην Γιουγκοσλαβία. Έτσι ναυάγησε η πρώτη προσπάθεια.
Είκοσι χρόνια μετά ο εφοπλιστής Βασίλης Κωνσταντόπουλος, συμπαραστεκόμενος και από άλλους εφοπλιστές καθώς και από ναυτικούς παράγοντες, επαναλαμβάνει την προσπάθεια και τελικά στήνετε γέφυρα φιλίας με την Αμερικανική κυβέρνηση η οποία και τελικά δωρίζει το συγκεκριμένο, ένα από τα 3 τελευταία που έμειναν στον κόσμο, στην Ελληνική Κυβέρνηση προκειμένου να το μετατρέψει σε μουσείο. Κατέπλευσε στο λιμάνι του Πειραιά ρυμουλκούμενο, μετά από 31 μέρες ταξίδι
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΠΛΟΙΟΥ
ΟΝΟΜΑ ΠΛΟΙΟΥ : HELLAS LIBERTY
ΠΡΩΗΝ ΟΝΟΜΑ ΠΛΟΙΟΥ: ARTHUR M. HUNDELL
ΚΑΘΕΛΚΥΣΤΗΚΕ ΣΤΟ : JACKSONVILLE της FLORIDA
ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ ΚΑΘΕΛΚΥΣΗΣ: 7 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 1943
ΜΗΚΟΣ: 441,6 ΠΟΔΙΑ
ΠΛΑΤΟΣ: 27,9 ΠΟΔΙΑ
ΝΕΚΡΟ ΒΑΡΟΣ: 10.920 TONOI
ΟΛΙΚΗ ΧΩΡΙΤΙΚΟΤΗΤΑ: 7.500 ΤΟΝΟΙ
ΕΚΤΟΠΙΣΜΑ: 14.257 ΤΟΝΟΙ
TAXYTHTA: 11,5 ΚΟΜΒΟΙ
ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ: 26 ΤΟΝΟΙ ΜΑΖΟΥΤ
ΤΥΠΟΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ: ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΗΛΕΚΤΡΟΣΥΓΓΟΛΙΤΟ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ
ΜΗΧΑΝΕΣ: 1 ATMOMHXANH 2.500 ΙΠΠΩΝ ΜΕ 2 ΥΔΡΑΥΛΙΚΑ ΠΕΤΡΕΛΑΙΟΚΑΖΑΝΑ
Μετασκευάσθηκε το 1944, μετά την ολοκλήρωση της απόβασης στην Νορμανδία, για την μεταφορά του εύκαμπτου υποθαλάσσιου αγωγού της επιχείρησης μεταφοράς πετρελαίου από την Αγγλία στην Γαλλία, για τις ανάγκες των επιχειρήσεων στην Ευρώπη. Στην υπόλοιπη ζωή του, εκτός τις μακρές περιόδους ακινησίας, μετέφερε καλώδια και παρόμοιου τύπου υλικό.
Η προσφορά των Λίμπερτυ
Στις 20 Αυγούστου 1945, μόλις έξι ημέρες μετά την παράδοση της Ιαπωνίας στους Συμμάχους, η Ναυτιλιακή Επιτροπή ακύρωσε όλα τα συμβόλαια περαιτέρω ναυπήγησης Λίμπερτυ. Μέχρι εκείνη την ημέρα είχαν καθελκυστεί 2.710 αμερικανικά Λίμπερτυ που αν προστεθεούν και τα αρχικά 60 για λογαριαμό της Βρετανίας και τα 25 από τον Καναδά ο συνολικός αριθμός τους έφθασε τα 2795 πλοία.
Είναι γεγονός πως τα πλοία αυτά σήκωσαν όλο το βάρος των μεταφορών κατά τη διάρκεια του πολέμου. Τα αργοκίνητα αυτά πλοία των 10 κόμβων ταχύτητας ήταν εκείνα που μετέφεραν εκατομμύρια τόνους πυρομαχικά, εφόδια υλικά, άρματα, τρόφιμα, πετρέλαια και κάρβουνο, ατμομηχανές, στρατιωτικά οχήματα, ζώα και ζωοτροφές, φαρμακευτικό υλικό και πάσης φύσεως ειδών μέριμνας σε όλα τα μέτωπα του πολέμου από την Βόρεια θάλασσα μέχρι την Μεσόγειο. Κάποια επίσης απ΄ αυτά με το περιορισμένο πολεμικό εξοπλισμό τους (πρωραία και πρυμναία πυροβόλα) κατάφεραν και κατέρριψαν γερμανικά αεροσκάφη και με βομβες βυθού βύθισαν και υποβρύχια ενώ κάποια άλλα μετέφεραν αιχμαλώτους.
Όταν η παραζάλη του πολέμου τελείωσε επιδόθηκαν σε λαμπρότερες ειρηνικές αποστολές, τον εφοδιασμό των καταστρεμένων περιοχών. Σε πολύ σύντομο διάστημα η γνώριμη πλέον σιλουέτα τους φιγουράριζε σε όλους σχεδόν τους λιμένες του κόσμου. Ήταν η εποχή που βλέποντάς τα πρώτοι οι Έλληνες άνεργοι ναυτικοί να περνούν κάποια εξ αυτών σε ελληνικά χέρια, αντί Λίμπερτυ τ΄ αποκάλεσαν ευλογημένα πλοία.
Γιατί ακριβώς μ΄ αυτά αναγεννήθηκε στη κυριολεξία (μεταπολεμικά) η Ελληνική Ναυτιλία.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου