Τετάρτη, Μαΐου 21

ΟΡΟΥΣ ΚΑΙ ΠΡΟΥΠΟΘΕΣΕΙΣ ΘΕΤΟΥΝ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΕΦΟΠΛΙΣΤΕΣ ΓΙΑ ΝΑ ΣΥΝΕΧΙΣΕΙ Ο ΝΑΥΤΙΛΙΑΚΟΣ ΚΛΑΔΟΣ ΝΑ ΣΥΝΕΙΣΦΕΡΕΙ ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Έλληνες εφοπλιστές: Προσφορά στην ελληνική οικονομία... υπό προϋποθέσεις

Τελευταία ανανέωση: Τετάρτη 21 Μαΐου 2014 16:00
Έλληνες εφοπλιστές: Προσφορά στην ελληνική οικονομία... υπό προϋποθέσεις
Περιμένουν να ξανανοίξουν οι στρόφιγγες των ελληνικών τραπεζών, που στηρίχτηκαν με κρατικό χρήμα και οι ίδιοι επιμένουν να φωνάζουν «δεν πληρώνω».
Όρους και προϋποθέσεις θέτουν οι Έλληνες εφοπλιστές, για να συνεχίσει ο ναυτιλιακός κλάδος να συνεισφέρει στην ελληνική οικονομία, επαναφέροντας –εμμέσως αυτή τη φορά- το εκβιαστικό κατά πολλούς προς την κυβέρνηση δίλημμα, ή μένουμε αφορολόγητοι ή παίρνουμε τα πλοία μας και φεύγουμε.
Στην ετήσια έκθεση της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ), όπου επιβεβαιώνεται η ισχυρή θέση των Ελλήνων εφοπλιστών στην παγκόσμια ναυτιλία ακόμα και την περίοδο της κρίσης, ο πρόεδρός της, Θεόδωρος Βενιάμης, κάνει λόγο για «φοροεισπρακτικά μέτρα», που συνιστούν «συνταγματική εκτροπή» και «κλονίζουν» την εμπιστοσύνη μεταξύ του κλάδου και της Πολιτείας.
Αυτό που χαρακτηρίζει ως «φοροεισπρακτικό» ο κ. Βενιάμης, είναι ο υποχρεωτικός χαρακτήρας που δόθηκε δια νόμου στη λεγόμενη «εθελοντική συνεισφορά» των εφοπλιστών στα έσοδα της χώρας, για την οποία είχε υπογραφεί σχετική συμφωνία με τον πρωθυπουργό το καλοκαίρι του 2013.
Αξίζει να σημειωθεί ότι οι δεκάδες φοροαπαλλαγές που απολαμβάνουν οι εφοπλιστές δεν αγγίχτηκαν, ενώ τα αρμόδια υπουργεία, Οικονομικών και Ναυτιλίας, δεν έχουν δώσε μέχρι στιγμής επίσημα στοιχεία για το ύψος του ποσού που μπήκε στα δημόσια ταμεία «εθελοντικά».
Κατά τα άλλα, η έκθεση της ΕΕΕ είναι άκρως αισιόδοξη για τη διατήρηση του ελληνικού εφοπλισμού στις πρώτες θέσεις της παγκόσμιας κατάταξης και τα επόμενα χρόνια, με βασική εκτίμηση ότι θα λήξει η «πιστωτική ασφυξία στις τραπεζικές χρηματοδοτήσεις, που οφείλεται στην αδυναμία του ελληνικού τραπεζικού συστήματος να διαχειρισθεί το χαρτοφυλάκιο των επισφαλών δανείων και το κούρεμα των χαρτοφυλακίων των τραπεζών τους σε ομόλογα του ελληνικού δημοσίου και σε δάνεια με κρατική εγγύηση».
Μάλιστα, «αναμένεται ότι θα διορθωθεί το 2014, μέσω των σημαντικών αυξήσεων κεφαλαίου και των τεσσάρων μεγάλων τραπεζών». Δηλαδή, οι εφοπλιστές περιμένουν να ανοίξουν ξανά οι στρόφιγγες των ελληνικών τραπεζών και να δώσουν καινούρια –όπως έχουν χαρακτηριστεί- «θαλασσοδάνεια», τη στιγμή που η νέα στήριξη των τραπεζών έγινε κατά μεγάλο μέρος ξανά με κρατικό χρήμα.
Προχωρώντας στα στοιχεία της έκθεσης που πιστοποιούν την ευρωστία του εφοπλιστικού κλάδου, το ελληνικό νηολόγιο το 2013 αριθμούσε 802 πλοία (χωρητικότητας άνω των 1.000 gt) που ισοδυναμούσαν με 41.829.594 gt., ενώ η ελληνόκτητη ναυτιλία παρέμεινε στην πρώτη θέση διεθνώς, βάσει χωρητικότητας, με 3.669 πλοία, μεγαλύτερα των 1.000 gt.
Σύμφωνα με την έκθεση, παρά τη συνεχιζόμενη διεθνή οικονομική κρίση, τα έσοδα από την παροχή ναυτιλιακών υπηρεσιών σε ξένο συνάλλαγμα στη χώρα μας, ανήλθαν σε 12.089,90 εκατ. ευρώ, έναντι 13.287 εκ. ευρώ το 2012, ενώ η ναυτιλία παρείχε άμεσα ή έμμεσα απασχόληση σε 192.000 άτομα στα πλοία και στην ξηρά, στο ναυτιλιακό πλέγμα δραστηριοτήτων (maritime cluster).
Το 2013, τα οικονομικά στοιχεία του, υπό ελληνική σημαία, στόλου παρέμειναν αρκετά ικανοποιητικά. Παρά την ύφεση, υπερπροσφορά χωρητικότητας, ασταθή ναυλαγορά, μειωμένη πρόσβαση στην τραπεζική χρηματοδότηση, ο ελληνόκτητος στόλος αυξήθηκε σε χωρητικότητα (dwt) και σε αριθμό πλοίων.
Το ελληνικό νηολόγιο αριθμούσε 802 πλοία (χωρητικότητας άνω των 1.000 gt) που ισοδυναμούσαν με 41.829.594 gt. και η ελληνόκτητη ναυτιλία παρέμεινε στην πρώτη θέση διεθνώς.
Ειδικότερα, ο ελληνόκτητος στόλος αριθμούσε 3.669 πλοία (μεγαλύτερα των 1.000 gt) με 261,63 εκατομμύρια dwt, αντιπροσωπεύοντας το 16,16% της παγκόσμιας χωρητικότητας σε dwt2.
Η ελληνική σημαία κατέχει την έβδομη θέση στη διεθνή κατάταξη (σε dwt) και τη δεύτερη στην Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ) (σε gt). Ο ελληνόκτητος στόλος υπό σημαίες κρατών μελών της ΕΕ αντιπροσωπεύει το 46,72% της κοινοτικής χωρητικότητας (σε dwt). Επιπροσθέτως, οι Έλληνες πλοιοκτήτες ελέγχουν το 18,51% του παγκόσμιου στόλου δεξαμενοπλοίων (αργού πετρελαίου), το 23,32% του παγκόσμιου στόλου φορτηγών μεταφοράς φορτίων χύδην σε χωρητικότητα dwt και το 13,81% του παγκόσμιου στόλου πλοίων μεταφοράς χημικών και παραγώγων πετρελαίου σε χωρητικότητα dwt (εξαιρουμένων των υπό ναυπήγηση πλοίων).
Στο τέλος Δεκεμβρίου 2013, οι παραγγελίες νεότευκτων πλοίων ελληνικών συμφερόντων ανήλθαν σε 371 πλοία (άνω των 1.000 gt) συνολικής χωρητικότητας 32,6 εκ. dwt.
Από τα πλοία αυτά, 149 είναι δεξαμενόπλοια που αντιπροσωπεύουν το 18,32% της παγκόσμιας ναυπηγούμενης χωρητικότητας (σε dwt) και συμπεριλαμβάνουν 58 δεξαμενόπλοια LNG/LPG που αντιστοιχούν στο 25,94% της παγκόσμιας χωρητικότητας (dwt) και 51 δεξαμενόπλοια μεταφοράς προϊόντων πετρελαίου που αντιστοιχούν στο 14,24% της παγκόσμιας χωρητικότητας (dwt), καθώς και 169 φορτηγά πλοία που αντιστοιχούν σε 15% της συνολικής ναυπηγούμενης χωρητικότητας στην κάθε κατηγορία αντιστοίχως και 48πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που αντιστοιχούν σε 7,08% της ναυπηγούμενης χωρητικότητας (dwt).
Οι παραγγελίες της ελληνικής πλοιοκτησίας, το 2013, εξακολουθούν να υποδηλώνουν μία τάση διαφοροποίησης προς εξειδικευμένα πλοία όπως τα LNG/LPG, πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, καθώς και δεξαμενόπλοια μεταφοράς προϊόντων πετρελαίου.
Όσο για την ελληνική οικονομία γενικά, η ΕΕΕ εκτιμά ότι το πρωτογενές πλεόνασμα που επιτεύχθηκε το 2013 θα δώσει έναυσμα σε νέες εξελίξεις το 2014, όσον αφορά το ελληνικό δημόσιο χρέος που τώρα ανέρχεται στο 172% του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος (ΑΕΠ), και η Ελλάδα, σε κάθε περίπτωση, θα ελαφρυνθεί από μέρος του χρέους της.
Τέλος, Ελλάδα και Ευρωπαϊκή Επιτροπή, αναφέρει η έκθεση, έχουν την βεβαιότητα ότι, έπειτα από πέντε χρόνια βαθιάς ύφεσης, η ελληνική οικονομία θα αναπτυχθεί κατά ένα ήπιο ποσοστό 0,6% το 2014 και θα επανέλθει σε πιο εύρωστα ποσοστά από το 2015.
Διαβάστε επίσης:
Έλληνες εφοπλιστές: Πρώτοι στον κόσμο και στην Ελλάδα «δεν πληρώνω»

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου